ETENEs verksamhet

ETENEs verksamhet grundar sig på lagen om patientens ställning och rättigheter samt lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården. Syftet med delegationens verksamhet är att främja patientens och klientens grundläggande rättigheter, människovärde, självbestämmande, likvärdighet, rättvisa samt gott bemötande och god vård och service inom social- och hälsovården.

Därutöver behövs även en etisk diskussion om ställningen för de personer som anlitar servicen samt om personernas delaktighet, ansvar, synlighet och roll samt den ökande användningen av teknologi, tekniska hjälpmedel och informationsteknik inom service och omsorg.

ETENEn toimintasuunnitelma

ETENE linjaa toimintaansa neuvottelukunnan toimikausittain. Nykyisen neuvottelukunnan toimikausi on 1.10.2018 - 30.9.2022. Toimintasuunnitelmaa täsmennetään vuosittain. Suunnitelmassa esitettyjen asioiden lisäksi neuvottelukunta ottaa tehtäviensä mukaisesti käsiteltäväkseen mm. pyydetyt lausunnot ja antaa asiantuntija-apua lainsäädäntöä kehitettäessä sekä osallistuu keskusteluun ajankohtaisista eettisistä kysymyksistä.

ETENE kehittelee toimikaudellaan kokonaisvaltaista (ympäristö)hyvinvoinninmallia. Muita isoja teemoja ovat sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistus erityisesti asiakkaan ja potilaan kannalta, osallisuus ja osattomuus sekä sosiaali- ja terveyshuollon teknologiaan liittyvät kysymykset.

Toimintasuunnitelma 2019-2022

Lainsäädäntö ja ETENE

ETENEn toiminnan perusta on kirjattu potilaslakiin ja sosiaalihuollon asiakaslakiin. ETENEn asetuksessa on tarkemmin kuvattu neuvottelukunnan kokoonpanoon ja tehtäviin liittyvät säännökset. Linkki näihin säännöksiin löytyy seuraavasti:

  • Laki potilaan asemasta ja oikeuksista  (785/1992658/2009)
  • Laki sosiaalihuollon asemasta ja oikeuksista (812/2000657/2009)
  • Asetus valtakunnallisesta sosiaali- ja terveysalan eettisestä neuvottelukunnasta(667/2009)