ETENEn toiminta
ETENEn toiminta perustuu potilaslakiin ja lakiin sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Neuvottelukunnan toiminnan tarkoituksena on potilaan ja asiakkaan perusoikeuksien, ihmisarvon, itsemääräämisen, yhdenvertaisuuden, oikeudenmukaisuuden sekä hyvän hoidon, hoivan, palvelun ja kohtelun edistäminen sosiaali- ja terveysalalla.
Eettistä keskustelua tarvitaan myös palvelujen käyttäjien asemaa, osallisuutta, vastuuta, näkyvyyttä ja roolia koskevista asioista sekä teknologian, teknisten apuvälineiden ja tietotekniikan lisääntyvästä käytöstä palveluissa ja hoivassa.
ETENEn toimintasuunnitelma
ETENE linjaa toimintaansa neuvottelukunnan toimikausittain. Nykyisen neuvottelukunnan toimikausi on 1.10.2018 - 30.9.2022. Toimintasuunnitelmaa täsmennetään vuosittain. Suunnitelmassa esitettyjen asioiden lisäksi neuvottelukunta ottaa tehtäviensä mukaisesti käsiteltäväkseen mm. pyydetyt lausunnot ja antaa asiantuntija-apua lainsäädäntöä kehitettäessä sekä osallistuu keskusteluun ajankohtaisista eettisistä kysymyksistä.
ETENE kehittelee toimikaudellaan kokonaisvaltaista (ympäristö)hyvinvoinninmallia. Muita isoja teemoja ovat sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistus erityisesti asiakkaan ja potilaan kannalta, osallisuus ja osattomuus sekä sosiaali- ja terveyshuollon teknologiaan liittyvät kysymykset.
ETENEn toimikausien julkaisut
ETENE julkaisee kausijulkaisun aina nelivuotiskauden päätyttyä.
Alla linkit kausijulkaisuihin:
Toimikausi 2014-2018
Sosiaali- ja terveysalan eettiset periaatteet - ovatko ne valideja tulevaisuudessa? ETENE 2014-2018
Toimikausi 2010-2014
Etiikkaa elämämme porteilla - periaatteita, kannanottoja ja näkemyksiä. ETENE 2010-2014.
Toimikausi 2006-2010
Yhdenvertaisuus sosiaali- ja terveydenhuollossa. ETENE 2006-2010.
Toimikausi 2002-2006
Eettisyyttä terveydenhuoltoon II. ETENE 2002–2006.
Toimikausi 1998-2002
Eettisyyttä terveydenhuoltoon. ETENE 1998–2002.