ETENEltä 2 uutta lausuntoa

Julkaisuajankohta 31.8.2015 15.47

Lausunnot innovaatiotoiminnasta ja kehitysvammalakiluonnoksesta

ETENE antoi 20.8.2015 lausunnon koskien kehitysvammalakiluonnosta sekä 21.8.2015 lausunnon koskien tutkimus- ja innovaatiotoiminnan säädösympäristöä sekä toiminnan ongelmista.

Sosiaali- ja terveysministeriö järjesti 21.8.2015 kuulemistilaisuuden koskien kehitysvammaisten erityishuoltoa koskevan lain muutosta. Lakimuutos liittyy YK:n vammaisten oikeuksia koskevan sopimuksen ratifiointiprosessiin. Kutsu kuulemistilaisuuteen ja lausuntopyyntö lähetettiin aikana, jolloin ETENE ole kokoontunut. ETENEn jäseniltä on saatu kuitenkin kommentteja sähköpostitse, jotka on koottu lausuntopyyntöön.

Lakiluonnos on samansuuntainen itsemääräämisoikeuden vahvistamista ja rajoittamista koskevan lakiehdotuksen kanssa, joka jäi edellisen vaalikauden lopussa hyväksymättä. Kehitysvammalain muutosta koskevassa luonnoksessa on kuitenkin joitain eroja, jotka kiinnittävät ETENEn huomiota.

Lue koko lausunto kehitysvammalakiluonnoksesta TÄSTÄ►

Owal Group Oy on laatinut työ- ja elinkeinoministeriön toimeksiannosta selvityksen tutkimus- ja innovaatiotoiminnan säädösympäristöstä sekä toiminnan ongelmista. Selvityksen yhteenveto ja johtopäätökset -osiosta on pyydetty kommentteja myös Valtakunnalliselta sosiaali- ja terveysalan eettiseltä neuvottelukunnalta (ETENE). Määräaikaan mennessä ETENEllä ei ole ollut kokouksia. ETENEn pääsihteeri on kuitenkin saanut neuvottelukunnan jäseniltä kirjallisia kommentteja, jotka kerättiin yhteiseksi lausunnoksi.

Lue koko lausunto innovaatiotoiminnasta TÄSTÄ►